tisdag 24 januari 2012

Fritidspedagogens roll 4

FRITIDSPEDAGOGENS ROLL 4

Skolsamverkan, vad är det?
Jag tycker det med tiden har blivit ett konstlat och misslyckat
försök av att få fritidspedagoger att utbilda.

Vi får några 40 min. pass i veckan som vi skall tokprestera på.
Fritidspedagoger detaljplanerar som galningar för att
prestera något fantastiskt som gärna har
praktisk anknytning till det pågående skolarbetet.

Vad blir det av det?

Jo, stressad personal och stressade barn.

Barn "lyfts" ut ur teoretisk inlärning i klassrum till
klipp och klistra i 200 km/h!

Ingen blir nöjd!
Allra minst barnen.


Om barnen skall nå kunskapskraven så skall fritidspedagoger göra det
dom är utbildade till!

Vem kan leken den sociala träningen bättre än fritidspedagogen?

Just det!
Som min kollega Magnus Söderman i Tungelsta sade:
- Vi måste ju se till barnens lekbehov.

Ge barnen luft under vingarna i planerad och styrd form
under "skolsamverkan".
Sen kan de gå tillbaka till klassrummen och prestera.

För då orkar de!

Inga kommentarer: