tisdag 23 oktober 2012

Är danskar mer nationalistiska än svenskar?

ÄR DANSKAR MER NATIONALISTISKA ÄN SVENSKAR?
Den frågan ställer jag mig ofta då jag är i Danmark.
Och allting handlar egentligen om "Dannebrogen".

Dannebrogen är världens äldsta officiella flagga!
Man tror att Sveriges flagga är skapad med inspiration från Danmarks flagga.
Man hävdar att även Englands flagga har sitt ursprung i Danmarks flagga eftersom
den är omvänd och har rött kors och vita fält. Denna tes styrks av att England styrdes av normander då de gjorde flaggan. (wikipedia)





Använder danskarna flaggan ofta för att det är världens äldsta flagga som används av en självständig nation eller är det av stolthet för nationen?
Jag vet inte.
Men nog passar danskarna på att använda flaggan så fort de kan.

Vi gör också det när vi är i Danmark...

Idag slog det mig igen då jag tittade på Nordvestnyt.dk.

Kolla bara på denna bild.
Vilken svensk bonde skulle pryda sin traktor och vagn med flaggor vid besök
av skolbarn?




Skulle egentligen varit på Abramis Brama konsert ikväll. Dennis sista gig.
Men jag orkade inte.
Det har varit en förfärlig dag på jobbet, tyvärr.


Inga kommentarer: