onsdag 27 april 2016

Någonstans i Bourbonträsket

NÅGONSTANS I BOURBONTRÄSKET
Är det där jag befinner mig?
Nej, inte riktigt.
Jag jobbar, sköter hem och familj så ännu ligger jag inte ned...
Men jag har fått bra löneförhöjning och det firade jag med att botanisera i Systembolagets
Bourbonhylla.

Det blev en numrerad (alla flaskor numreras av denna sort!!!)
Woodford Reserve.
Ja, hur smakade den då?
Den behövde värmas, därför konjksglas (jag kände det på mig, precis som all annan fin sprit).
Lite väl alkoholig kanske. Lukt av marcipan. Koncentrerad smak som mjuknade med värmen...
Men...jag vill ha den lite rundare och sötare tror jag. Lite starkt och koncentrerat intryck.
Försökte de få med för många smaker?
Det är en s.k. "Small batch" där whiskyn är från utvalda fat som man sen blandar till "Small Batch".
Flaska nr: 3944 kommer nog ändå att avnjutas med behag.

Det som slår mig är att dyrare Bourbon smakar som konjak/Bourbon nästan.
"Den majsiga billigbourbonsmaken" fövandlas till nåt annat spännande med klass.
Fattas bara annat så som Bourbon Taste Masters jobbar på att få amerikansk
whisky att bli lika erkänt som skottarnas single malt...

Sen har vi ju kanadensarna...
Har inte blivit riktigt klok på deras inriktning?
Black Velvet och Lord Calvert är ju bland världens mest sålda whiskysorter.
Men vad är deras inriktning och målgrupp?
Skottarna och de dyrare jänkarna vill ju sälja en exklusiv dryck med klass och smak.

Nog om alkohol.

Ska till Danmark nästa vecka. Vi planerar att bygga staket...
Ska se Abramis Brama 12/5 med Alexandra, Lotta och Rory i Stockholm.
Har fått löneförhöjnig (oj, jag sa visst det tidigare)
Ska sluta tycka synd om mig själv! (har haft en sån period)

Det är bra, ja dä ä dä!

Inga kommentarer: