fredag 23 december 2016

Spansk Brandy, Spansk jul

Jag ville pröva en SPANSK BRANDY.
Det var längesen.
Bourbon i all ära men Brandy var nog den spritsort som fick mig att
börja intressera mig för druvdestillat från början.
Det började i Portugal då jag smakade Macieira.
Den är fantastisk! Jag blev kär direkt.
Kan sprit smaka så här bra?!
Sen åkte jag till Fuerteventura med Lotta. Då upptäckte jag Spansk Brandy...
Ja, minst lika bra som portugisen och utbudet var större i Spanien.
Så, jag vill minnas att jag tog hem 3 olika flaskor. Osbourne, Veterano och Fundador.
Den ena var bättre än den andra.

Ok, på senare år har Brandyköret legat nere lite.
Man kan ju inte dricka allt och jämt...

Men nu var det jul och jag ville ha en spännande Brandy från Spanien.
Efter lite letande hittade jag Soberano 12 årig på bolaget där jag jobbar.
Endast 239:- !
Vilken Brandy!!!
Jag chansade och hittade en pärla. Inte för söt men tillräckligt söt med elegant slut.
Mörkt, mörkt brun... De amerikanska ektunnorna har format denna spanjor perfekt!
SPANSK JUL, är det det som väntar imorgon?
Ja, lite grann.
Vi ratar traditionellt svenskt julbord och kör vårt eget.
Så, det blir tapas denna jul.
Ikväll har jag gjort Mojo Rojo (för första gången) och den smakar väldigt bra!
Lotta gör de salta potäterna imorgon.
Sen blev det heta oliver med sambal och citron (ett Leila recept tror jag)
Uppesittarkväll!
Ja, alla är inte lika pigga...

Inga kommentarer: