måndag 8 april 2013

Senap

SENAP
Man kan ju inte bara dricka bärs...
Ibland måste man ju ta en korv som omväxling och då skall den
dekoreras med senap!

Det var min svärfar som invigde mig i det förlovade senapslandet.
Han har alltid ca. 10 burkar i skafferiet som han sen gör blandningar av.

Själv är jag lite fyrkantig vad beträffar att blanda.
Jag tänker som så att någon eller några har under en längre tid arbetat med att (blanda) ta fram en produkt och jag vill känna om de har lyckats komma i närheten av vad jag och
mina smaklökar vill ha.
Så är jag i allt vad beträffar mat och dryck.

Vad gillar då jag för senap?

Dijon kan jag säga på en gång att jag tycker väldigt lite om.
Förstår inte varför den fortfarande pryder borden på Hard Rock Cafè?
Den är tråkig, för mycket vinäger och saknar sötma.
Kan man kalla denna referenssenap?
I så fall är den OK som grund i t.ex. en blandning. Men ensam går den bort för mig.


Dansk matkultur i all ära men senapen du får till den (jättegoda) pølsen ute på byn
förstör korven! Bara färgen ger mig avsmak.
Det skall också sägas att jag prövat de søde man kan finna i butikken
men de har inte varit mycket bättre.


Det är klart att det finns juste senap även i Danmark men då får du leta.
Sidinge gårdsbutik har en hemmagjord honning-sennep som är bra.
Härligt kornig och med lite sötma. Vilken tur att Sidinge ligger nära vårt hus...


I många år fick man nöja sig med denna hemma i svedala.
Framförallt innan jag hade lärt känna fler sorter.
Nästan lika tråkig som den danska vanliga faktiskt.



Johnny`s! Här vart det kärlek direkt! Alltid ett säkert kort.
Lagom stark och söt. Dock...lite för rinnig...


Sen kom den äntligen! En senap jag ätit mycket av. Nästan perfekt i sin smak kanske.
Här lyckades Slotts verkligen. Men...


They over did it! Man tog ut svängarna FÖR mycket på denna. Inte bra.


Så slutligen min favvo idag!
Slotts taffel senap! Något mindre söt än deras starka och med aningen mer vinägersmak.
Den har underbar färg och fin avrundning i sin smak.
Det som gör den väldigt speciell är att den endast säljs i juletid! Såklart har jag kvar några matskedar i kylen ännu...



Det finns ju tusentals till såklart. Men de flesta har för mycket vinägersmak för min del.
Jag brukar kolla utomlands när jag reser och man kan faktiskt se på färgen om den är lite söt eller ej.

Har jag då själv lyckats göra någon god senap?


Jodå, jag har prövat med Coleman`s som bas, vad annars?
Jag menar man vill ju göra från grunden.
Men korn orkar jag inte rullkrossa...

Tyvärr har jag inte lyckats. Coleman`s har varit en för stark bas.
Det blir vansinnigt stark och det känns som en femtumsspik skall ut genom näsan inifrån.

Så jag lämnar det till proffsen.
Jag lägger ned tid på att avnjuta istället...

Inga kommentarer: