onsdag 16 oktober 2013

Pappas köttfärssås, thai och nostalgi

I familjen Andersen på Rondovägen 63 så är PAPPAS KÖTTFÄRSSÅS bäst.
Alltså, jag gör det bäst i familjen.

Kanske inte så stor bedrift med tanke på att Lotta egentligen lagar 70%
av all mat hemma (och hon gör det mycket bra).

Nåväl denna köttfärssås som då passar bäst till spaghetti eller klyftpotatis
skall i slutet redas med crempa såklart...
Men hemligheten förutom lök, tomatpure, stekta vitlökflisor, krossade tomater och en aning cayennepeppar eller sambal, salt....är följande ingrediens:
Söt, tjock soyasås från Thailand!
Det är den som gör det!
Och det ska vara lite sötma i köttfärssåsen, det fixar denna sweet soy sauce...

Jag berättade det för expediten i en Thai affär, hon skrattade...

Ja, idag fyllde jag på THAIförrådet men gjorde en miss (eller jag chansade faktiskt):
De här rökelserna var helt värdelösa!
Luktade ingenting!
Kanske beror på att de är "smokeless"?

Vet ej om jag tipsat om bondbönesnacket tidigare?
Men här är dom, såååååå goda!
Till ölen är de perfekta!

Jag avslutar med ett nostalgifoto, 11 år gammalt.
Från vänster Pappa Calle, Andrea, William, jag (som fyller 40 år denna dag),
Inga-Britt (Lottas moster).
Varken farsan eller Inga-Britt är med oss idag,
men det går nog inte en dag utan att både Lotta och jag tänker på dem...

Malmö i helgen!
Dillinger på fredag, København på lørdag.
Hur fan ska vi hinna skapa musik också?


Inga kommentarer: