torsdag 27 mars 2014

En sur (gammal) fritidspedagog

Är jag EN SUR (GAMMAL) FRITIDSPEDAGOG?
Ja, kanske lite.
Men jag tillhör inte kategorin som tycker synd om oss fritidspedagoger.
Det är många som idag säger:
"Vi måste sluta tycka synd om oss och visa vad vi kan"

Det håller jag med om, det går inte bara att klaga.
Jag vet inte om det är det jag gör.
Men jag har en önskan. Att man ser till fritidshemmens viktiga del i dagens skolor.

Jag har sagt det förut och säger det igen, det är fritidshemmen som håller sveriges
lågstadieskolor under armarna!

Trots att fritidshemmet är en omsorgsdel som öppnar 6.30 och stänger 18.00 i skolan så
nämnde man inte ens fritidshemmen på årets skolledarkongress 2014 i Göteborg. (jag var där)

Där fanns inte ens en lite sidoföreläsning om fritids.

Jag ingår för tillfället i en grupp som gör en granskning av fritidshemmens kvalitet i Haninge kommun.
Det är inte upplyftande. Jag trodde mina grannar åtminstone hade det ungefär som där jag arbetar.
Nej, så är inte fallet.

En personaltäthet på 1pers/26 barn på lågstadiet...
En fritidsgrupp på 70 barn och 3 personal på en annan enhet...

En kollega berättade att fritids inte ens hade egna lokaler utan endast klassrum.
Detta innebar att hon vid något tillfälle hade arbetat med en grupp barn i korridoren utanför klassrummet på golvet. De hade arbetat med matteböckerna. Detta under skoltid för det
är ju viktigt att lärarna får arbeta i halvklass...

Skolminister, Jan Björklund!
Jag kan ge dig ett tips på hur dagens elever kommer att nå kunskapsmålen bättre.
-Satsa på lågstadiet och förskoleklasserna! Mindre barngrupper/högre personaltäthet!
-Mindre grupper i klasserna!

Så enkelt är det! Så kan vi få trygga elever som fungerar socialt så de kan ta del av undervisningen!

Nej, nu ska jag inte sura mer...

Imorgon Malmö och på lördag Red Fang i København!
Det blir galet kul tror jag.


Inga kommentarer: