tisdag 16 februari 2016

Feedback

FEEDBACK Är bra!
Jag säger alltid på anställningsintervjuer att jag använder
feedback ofta som verktyg i mitt ledarskap.

Den här bilden hittade jag på nätet.
En ganska bra beskrivning av vad feedback är och vad för reaktioner och känslor
den kan väcka tycker jag.
Ja, det låter väl bra!?
Alla säger ju "feedback är jättebra!"

Men...

Om man inte tar åt sig av feedbacken så ger den ju ingenting.
Många gånger tror jag att människor har just svårt för det.
Speciellt då det gäller feedback som berör saker man ska/bör utveckla.

Jag jobbar mycket med det där själv.
Jag menar, jag kan ju inte säga att jag använder det som verktyg om jag själv inte kan eller vill behandla feedback som jag får!
Jag måste ju försöka leva som jag lär.
Dessutom är feedback oftast nyttigt, det är min erfarenhet.

Även om det först svider lite...
Även om det berör "svagheter" som jag inte vill erkänna att jag har.
I mitt sätt att behandla feedback har jag därför byggt upp en strategi som
bygger på två saker.

Låt det sjunka in och ge det tid!
Vrid, vänd på det och våga vara självkritisk!

Då brukar det vara utvecklande för mig i alla fall.

Ibland händer det ju såklart att jag tycker feedbacken är helt fel.
Men det viktiga är att jag först vågar rannsaka mig själv så
jag vet om det är fel eller ej.

Den här bilden tycker jag visar effekten av feedback om
man behandlar den på ett bra sätt så det leder till utveckling.
Sen tycker jag som regel att om nära familj eller vänner ger feedback så ska man verkligen lyssna!
För det är väl dom som känner mig bäst.

Jag tycker även att positiv feedback underskattas för ofta.
Särskilt på arbetsplatser.
Där är det ju jätteviktigt med tanke på hur många timmar alla jobbar och sliter.
Är du chef, visa att du ser dina medarbetare.
Alla människor vill bli sedda, både du och jag.

Inga kommentarer: