lördag 3 september 2016

Jim Beam Black vs. Ewan Williams Bottled in bond och varumärkesansökan

JIM BEAM BLACK VS. EWAN WILLIAMS BOTTLED IN BOND

Här sitter jag då en lördagkväll ensam med två glas.
Det går ingen nöd på mig, jag är egentligen inte ensam.
Idag kom jag på att istället för att köpa CD skivor har jag börjat köpa olika Bourbons...

En god vän, Peter sa till mig:
-Men är det inte så att man ska ha nån sån grej att liksom hålla på med?

Det har han kanske rätt i, det kändes bra när han sa det (jag fick liksom en ursäkt...)

Nåväl.

Hade alltså beställt en EWAN WILLIAMS BOTTLED IN BOND (50% alcohol 100 proof)
på systembolaget och på flygplatsen i Wien köpte jag tidigare en JIM BEAM BLACK (6 years old)
Jag börjar med Ewan Williams...
Den biter rejält i munnen! Det är alkoholhalten såklart. Men den mynnar ut i en fin bourbonton
med en härlig smak av ek/tjära, mycket spännande! Vaniljen finns inte riktigt där men det gör inget för det sprattlar så pass mycket i gommen ändå.
Vet inte vad jag ska säga, men det händer massor i gommen!
Jag jämför den med Wild Turkey 101 proof som Tomas bjöd på i somras.
Kanske att denna på något sätt innehåller lite mer överraskningar?

Jim Beam Black 6 years old.
Jag tyckte först inte att denna var spännande alls.
Men när jag nu endast har ett par droppar kvar måste jag säga att den är på något vis
komplett som en bra bourbon. Mustigare än den vita Jim Beam, mer vanilj och en härlig fyllighet.
Riktigt bra faktiskt!

Nå, jag är ingen whiskykännare. Jag luktar men känner ingen skillnad knappt.
Men jag smakar och det avgör.

Nästa CD skiva då?
Nej, jag menar nästa whisky...
Jim Beam Rye kanske... Lite old fashioned...

VARUMÄRKESANSÖKAN
Har jag nu gjort på "Tistel" efter att jag upptäckt att en annan grupp kallar sig för Tistel...!



Inga kommentarer: