torsdag 14 december 2017

Patti Cakes och Jameson Black Barrel

"PATTI CAKES"! Vilken film!
Jag gillar inte rap men detta svänger som Balou sade...
Man blir glad av såna här filmer! Unga människor som har en dröm, de vill och lyckas... någorlunda i alla fall.
De får bekräftelse! Och vill vi inte alla ha det?
"Patti Cakes" får 4 av 5 i betyg från mig.
Den påminner lite om "Sing Street", men det är ok, det är olika musikgenrer samt olika länder...

JAMESON BLACK BARREL.
Vad tycker jag om den?
Ja, först och främst var det väl ingen överraskning att jag skulle pröva just denna irländare?
Den har ju legat på Bourbonfat precis som "The Irishman 70".
Jameson har däremot tagit steget ytterligare mot ekens påverkningar av whiskeyn...
De har bränt använda Bourbonfat ytterligare en gång innan de lagrat denna whiskey!

Och det känns! Såsom de tidigare irländare jag smakat så är även denna lite "lättare" (jag återkommer till detta).
Men vilken vanilj! Och nog finns mer ek här! Vaniljen ligger fint kvar på tungan. När jag doftar så luktar den precis som en amerikansk Bourbon. Jag skulle aldrig känna skillnaden på lukten. Även färgen är något mörkare än övriga irländare (och skottar).
Nå "lättare", vad menar jag med det?

Jo, jag tycket sötman och vaniljen i de irländare jag gillar smakar lite lättare. Bourbon har en "tjockare" sötma och smak som oftast ligger kvar längre i munnen, på tungan...
Lite mer av allt det goda helt enkelt.

Summasumarum...en toppen whiskey, helt i Chrilles smak.

Inga kommentarer: