onsdag 21 oktober 2020

Haninge centrum och dofter från förr

Vad har hänt med HANINGE CENTRUM?
Totalt akterseglat av Länna köpcentrum och Port 73.
Egentligen hatar jag dessa köpeskomplex som i de flesta fall kräver att man har bil för att komma dit.
Jag är uppvuxen inne i Stockholm. Där gick man till den butiken som hade det man letade efter. Man växlade några ord med affärsinnehavaren och fick det man var ute efter.
Konkurrens om priser, nej. Men det fanns något annat, det sociala utbytet och längtan...
Idag behöver jag ju inte längta efter att den specifika butiken ska få in just den vara som jag vill ha.
Jag klickar mig ju bara fram till England eller Kina om så behövs.

Så vad har hänt då med HANINGE CENTRUM?
Jo, de butiker som fått stänga igen har ersatts med strukturer som visar husfasader.

Egentligen både smart och dekorativt. Men hur många människor har mist sina jobb?!
Nu har det varit och är Coronatider och det har också påverkat läget men ett centrum...

Det enda som håller kvar många kunder tror jag är Systembolaget som ej finns i Port 73 eller i Länna köpcenter. Men om Haninge centrums systembolag ska överleva får de nog byta ut en del personal.
Jag har aldrig varit inne i ett Systembolag där personalen pratar om sig själva med en terminologi (Som Ola Magnell hade sagt) som består av en svordom i vart tredje ord...bedrövligt. Vem rekryterar?

DOFTER FRÅN FÖRR. Känner någon igen sig?
Dofter som får dig att resa i tiden, bakåt...
Denna after shave lotion tar mig till låg/mellanstadiet...

Jag blir direkt förpassad till den tiden av mitt liv. Jag kan däremot ej säga varför eller varför jag känner doften så väl.
En annan doft för mig är nylagd asfalt... Också en härlig tidresa bakåt för mig...
Nu valde jag inte denna produkt, "LEA" utifrån doft, det var ett chansköp. Såklart har den gått åt och är faktiskt väldigt bra så ännu en flaska kommer nog om en vecka...

Webshopping, ni vet.
Ja, det har ju också sina fördelar, allt var inte bättre förr. det är jättemysigt att sitta framför datorn med en öl och klicka in lite spännande varor och artiklar...

Vi följer vår tid och alla tider har sin charm och sina baksidor. Jag är glad att jag lever och får uppleva det.

Inga kommentarer: