tisdag 11 januari 2022

Johnny Winter

JOHNNY WINTER
Jodå, honom har jag lyssnat rätt mycket på.

Jag blev ursprungligen tipsad om honom av en gammal arbetskamrat på tidigt 80-tal som hette Per Lindqvist. Jag kommer ihåg att han hade en Squire strata som han gillade skarpt och sen älskade han Johnny Winter... Egentligen fick jag aldrig höra Per (Pelle) spela ordentligt.

Men vi pratade och lyssnade på mycket musik då jag jobbade på Siemens Elema i Sundbyberg.

Idag blev Johnny Winter dagens vinyl.

"Serious bussiness"...
Rätt bra faktiskt. Väldigt mycket Johnny Winter...

I samband med detta blev jag osäker! Har jag inte sett Johnny Winter live?!
Jodå, jag letade bland mina konsertbiljetter och minnena började så smått komma tillbaka...
19840626 på Gröna Lund! Visst var jag där!

Jag fick leta på nätet efter bilder från konserten för att uppfriska mitt minne.
Det var soligt... Och jag kommer ihåg gitarren han spelade på...

Vad tycker jag då om Johnny Winter?
Bra blues! Han gjorde många bra egna låtar. Tyvärr envisades han dock med att spela "Jumping Jack Flash" i oändligt långa versioner samt "Johnny B Goode" i lika långa versioner... Det var lite träligt tyckte jag då han hade så mycket eget bra material.

"Saints & Sinners" är ju väldigt bra! (Pelle rekommenderade denna...)

Men min absoluta favorit som Pelle såklart också rekommenderade är ju:

Såååå jävla bra som vi brukar säga.
Sätter jag på denna på skivtallriken så åker munspelet fram omedelbart!

Ett mycket starkt minne av Johnny är när han spelade live på TV 5 någon gång på 80-talet.
Jag spelade in det på VHS och Dr. John var med!!! Helt fantastisk konsert i någon svensk TV 5 studio.
Hoppas detta finns arkiverat. Jag ska kolla in Youtube efter detta inlägg.

Han dog 2014. Det var ett tag sen. Men nog gjorde han avtryck på Blues scenen...

Inga kommentarer: