söndag 10 april 2011

Nu och då



NU OCH DÅ...
Det bara slog mig när jag och familjen var uppe i Länna handelscentrum.
Var är alla småaffärer?
Idag måste vi nästan ha bil för att kunna handla vårt dagliga...

För 40 år sedan gick man till mjölkaffären.
Där fanns köttfärs, kotletter, bröd och mjölk.

Bilden nedan visar var mjölkaffären låg när jag var liten.
Upplandsgatan, Vasastan i Stockholm.
Mjölkaffären låg där den bruna dörren till höger är.



På slutet av 70-talet blev mjölkaffärerna utkonkurerade av
Ica, EPA, Konsum...
När just denna mjölkaffär försvann så hyrde en kvinna
den ett par år och drev bordell...

Jag kommer ihåg när vi hade lite knapert så fick mamma
handla på krita. Det var skämmigt tyckte jag.
Men idag handlar vi ju också på krita...
Jag tänker närmast på all elektronisk utrustning
vi handlat i Länna handelscenter.
Mycket av det har ju också varit på krita...

Småaffärerna är ovanliga idag.
I Danmark kan man fortfarande hitta en Slagter.
Men det är långt ifrån alla byar som har en.

I Rørvig finns dock en.
Alltid när vi är där så går vi in i denna butik.


Är du väl här inne så köper du garanterat den
korven som de själva har tillverkat.



Och nog passar du på att köpa deras hemlagade
smørrebrød eller "Håndmadder".


Nej, det var inte bara bättre förr.
Men nog saknar jag många inslag i samhället som fanns förr.

Inga kommentarer: