söndag 11 december 2011

Olika sättningar

OLIKA SÄTTNINGAR Har nästan alla band haft.
Jag vågar påstå att det är mer vanligt än ovanligt.
Detta gäller ju även gruppen Yes.

Det var tack vare den då nya sättningen med framförallt
Trevor Rabin som år 1983 fick mig att börja lyssna på Yes.

Det var ju inte alls som tidigare Yes och jag kan tänka mig
att äldre fans då rynkade på näsan.
Men albumet "90125" tycker jag är fantastiskt!
Likaså "Big generator" samt "Talk".

Sen släppte ju Yes även "Union".


Rent musikaliskt mycket intressant och bra album tycker jag.
När jag lyssnar på "Shock to the system" t.ex.
så tycker jag mig kunna höra att Steve blivit influerad
av Trevor. Men det är min känsla.
Hursomhelst är "Union" ett mycket bra album med
fantastiskt låtmaterial tycker jag och modigt av dem att släppa det.

"Drama" är också intressant och bra.


Där tycker jag också att man får känslan av nyladdning.
Trevor Horn gjorde det bra!
Sen vet jag att det rörde sig mycket i gruppen...

OK, vad vill jag ha sagt med allt detta?
Jo, nya sättningar är intressant och kan ibland lyfta musikerna och
hjälpa dem in på nya musikaliska spår.
Jag har alltid tyckt att när olika musiker möts och för samman deras
erfarenheter, idèer o.s.v. det är då det händer saker!!
Men kanske inte alltid till det bättre.

-Atomic Rooster blev bättre efter Carl Palmer lämnat
-James gang var bra både med Domenic Troiano och Tommy Bolin
-Saga var dåliga utan Michael Sadler
-Wishbone Ash var bäst med Laurie Wisefield
-Captain Beyond var värdelösa utan Rod Evans
o.s.v...

Men det här är ju vad jag tycker och smaken är ju som baken.

Inga kommentarer: