torsdag 20 september 2018

Ta bort avgiftsfria skollunchen i Sverige!

Jo, jag tycker det.
TA BORT AVGIFTSFRIA SKOLLUNCHEN I SVERIGE!

Varför?
Lägg pengarna på personal som undervisar, jobbar på fritids och personalresurser till barn med särskilda behov istället.

Jag har sett hur skolmåltidspersonalen fått det tuffare och svårare med åren.
Budgeten är snäv och det ska serveras alternativ till de som ej äter fläsk samt övrig "specialmat".
"Specialmaten" kan bestå i allt från Chicky bits, köttbullar med makaroner, Halal o.s.v.
Jag vet vad jag pratar om, så är det idag.

Vissa av dessa "specialrätter" kräver att skolmåltidspersonalen måste köpa in mat som ej är under avtal...
Lägg därtill den extra tiden och arbetsbördan. (Och då nämner jag inte de barn som har specialkost p.g.a allergi...)

Sverige, Finland och Estland är de enda länderna i världen som serverar gratis skollunch oavsett föräldrars inkomst.

Finland presterar bra gällande elever som når kunskapsmål. Estland vet jag inget om.
Sverige presterar däremot ej bra vad beträffar elever som når kunskapsmål.

Så, vad har skollunchen som är gratis för betydelse i detta sammanhang?

Japan serverar skollunch de första 7 åren.
Nudlar, Misosoppa, skaldjur...





I Danmark kan man i vissa skolor beställa i mindre skolkök.

Jag tycker vi i Sverige bedriver en lyxverksamhet i form av gratis skollunch!
Svinnet är dessutom enormt.
Jag är övertygad om att det skulle bli mindre om mamma eller pappa packade sin lunch till barnen.
Och barnen skulle då dessutom få sin "specialkost" utan problem.

Vad däremot skulle bli tråkigt och svårt att hantera är att så många duktiga, kämpande skolmåltidspersonal skulle bli utan arbete.

Men det är i så fall ett problem för våra politiker att se över!
Jag menar, de kan väl jobba med sådana problem istället för att ta ut skattebetalarnas pengar till privata resor och arrangemang.....

Inga kommentarer: