fredag 16 november 2012

Citronsaft

CITRONSAFT Brukar jag göra ibland.
Min son William frågade mig:
-Hur gammal är du, är du 50 och gör saft? Coolt!

Jaså, coolt?!
Vet inte hur jag ska tolka det men saften går åt fort när jag gjort den.

Saften jag gör kommer från ett recept jag fick av Birgitta Mastvik.
Birgitta är en tidigare kollega från Farsta som för övrigt
vunnit melodikrysset en gång! Det är stort!

Receptet följer här nedan, det tar bara 20 min. att göra.

INGREDIENSER:
3-4 citroner (+ 1 lime)
60gr. citronsyra (=två små påsar)
2 kg. socker
2 l. kokande vatten
Om man vill, Atamon

Gör så här:

-Häll sockret i en stor kastrull, minst 3 l.
-Tvätta citronerna noga.
-Skala av det gula på skalet.
-Pressa ut saften väl i kastrullen och lägg i skalen.
-Skiva limen och lägg i.
-Häll i citronsyran.
-Häll över det kokande vattnet och rör tills sockret löser sig.
-Tillsätt Atamon.
-Täck över och låt stå 1-2 dygn svalt.

...Sila och häll över på flaskor.
Var noga med rengöring av allt först.


I helgen blir det saftkalas igen på Rondovägen!

Inga kommentarer: