tisdag 14 februari 2017

Tidningen fritidspedagogik och återvinning

TIDNINGEN FRITIDSPEDAGOGIK Har äntligen vågat sticka ut näsan!








För några år sedan orkade jag knappt läsa den.
Det stod bara om bra samverkansmodeller i skolan mellan fritids och skola.
Min erfarenhet har länge varit motsatsen, tyvärr.
Så jag fick liksom inte ihop det. En tidning fylld med leende pedagoger när
jag såg slitna och kämpande pedagoger i verkligheten.

Men i nya numret vågar man!

Chefredaktör Helena Ingvarsdotter pratar om utmattning och sjukskrivningar som
är ett problem bland fritidspersonal då personaltätheten är för låg och grupperna för stora.
Hon säger ”Resurserna behöver öka om verksamheten ska leva upp till styrdokumenten.”

Tänk om man ignorerade styrdokumenten som gäller undervisning under skoltid på samma sätt i vårt land, hur skulle det gå?

Louise Fraenell skriver om lärarlönelyftet. ”Jag tycker vi är diskriminerade.” 
Alltså mot fritidspedagogerna.
”Först får vi legitimation sen får vi ny läroplan men ingen planeringstid och inte samma rätt till lärarlönelyft.”


Så jag undrar då slutligen...


Vad är meningen med ny läroplan för fritids?

Vem ser egentligen till att den efterföljs? Rektorer?


ÅTERVINNING Kan man göra till pedagogiskt inslag på fritids om man vill.
Men jag tänkte ta upp ämnet i dess hushålliga form.
Jag tycker nämligen att Lotta och jag är väldigt duktiga på detta!
Jag t.o.m. tömmer kaffekapslarna! Det ni!
Varför håller vi på så här då?
Jo, vi ska ju lämna efter oss ett klot till våra barn.
Kan man minska eller tillrättalägga lite av det man saboterat,
då kan vi i alla fall sova med hyfsat gott samvete.

Imorrn blir det främmande från Malmö. Tompa kommer!


Inga kommentarer: