torsdag 28 november 2019

Bourbon, barbering och biografi

Jo så är det just nu i november 2019.
Allting förändras lite med åren. Ett tag var det begagnade akustiska gitarrer på blocket...
Det har jag släppt. Jag har de jag har.
Det är Seagull och Art & Lutherie... båda från Godin...

Jag har sålt min Furch, Landola och Tanglewood.
Det kanadensiska ljudet och känslan är jag!
Men nu har jag hittat nya saker att spendera pengar på.
BOURBON, Kanske inte så nytt, men jag fortsätter att leta nya amerikanska whiskeys...
Ewan Williams är dock en favorit trots att den är nästan billigast.

BARBERING däremot är ett nytt intresse!
Efter 40 års rakning så upptäckte jag våtrakning på riktigt!

Jag kommer ihåg när jag lånade farsans säkerhetshyvel och inte hade vridit ner den till max.
Jävlar som jag hyvlade av mig skinn på en halv sekund!
Varför visade han mig inte?
Jag var ju bara 17 bast och tog bara farsans hyvel liksom.
- Ta nytt blad om du vill...
Jodå, det gjorde jag.
Det såg ut som att jag blivit knivskuren på hakan.
Men visade pappa mig ur jag skulle göra? Nej...
Han var bra på mycket men på vissa saker så sög min farsa...
Han tog liksom för mycket för givet.
Som när han sade att jag skulle backa bilen i garaget.
- Släpp kopplingen så gasar du bara.
Jodå, jag släppte pedalen och gasade.
Han fick slänga sig ned och bromsa med sin hand för att jag inte skulle backa in i en betongpelare.
Jag visste ju för fan inte ens vad en koppling var?
Jag var 13 bast!
Ok, BIOGRAFI...
Ja, det är sånt här som jag precis skrivit om som ingår i min biografi.
Eller, minnesbok.
För det är ju det allt handlar om, minnen.

Har just beställt en Merkur 1904 42C
Inte open comb...
Det blir bra tror jag.

Och i helgen ska jag till min kära svärfar!
Han har varit barberare och frisör sedan 50 - talet i Norrtälje!
Jag frågade om han hade någon säkerhetshyvel att skänka eller att sälja till mig?
Det hade han!
Dessutom rakknivar!!!
Vet ej om jag törs mig på det senare?
Men om jag får grejor så...
Det blir ju liksom kult!
Lasse (min svärfar) har ju själv övergivit säkerhetshyvel och våtrakning sedan länge.
Jag förstår inte varför men så är det.

Nästa bloggning blir väl om Lasses säkerhetshyvel som jag fått...


Inga kommentarer: