fredag 6 december 2019

Ha ha jag minns!

HA HA JAG MINNS!
Jag kanske var 4 år men jag minns den enorma mörkbruna tegelbyggnad som stod på Norrtullsgatan/Vanadisvägen!
Kanske för att den var så stor?
Eller kanske för att det i byggnaden fanns en livsmedelsaffär som mamma kallade "Köttaffären" .
Jag minns då jag en gång var helt omöjlig och tog tuggummi och stoppade i munnen trots att mamma sagt att vi inte skulle köpa det den gången.
Faan, vilket minne jag har ibland! Hon skämdes i kassan och fick gå hem innan hon hunnit köpa allt hon skulle p.g.a mig...

Detta är en bild jag efter många års sökande funnit på byggnaden...
Lägg märke till kiosken till höger.
Där köpte vi godis på rasterna och på fritiden.
5 öre godsaken.
Man sade bara "1:- blandat godis" så fick man en påse som räckte ett tag.
Idag hade det ju aldrig gått.
En tant blandade ihop mitt godis!
Men det var ok då.

Det är en skam att man rev denna pampiga, vackra byggnad!

Senare när man fått egen lägenhet  på Upplandsgatan så gick man bara ner för att köpa "Herrtidningar" där, Cats, Lektyr, Aktuell rapport...
Ha ha!
Those were the days...



Inga kommentarer: