tisdag 1 mars 2022

Dagens vinyl, inspelning och nothäften

 DAGENS VINYL Är Gösta Linderholm "Jordsmak".

Jag kan direkt erkänna att jag blev totalt knockad av inledningsspåret "Lavendelblått är färgen på ditt hårband"!
Oj, vad hände med mig!?!?
Den texten gick rakt in i mig! Aldrig hört nåt liknande. En annorlunda låt från början till slut i sitt arr och den tog mig rakt upp och ner.
Jag trodde det mest var lite tjo och tjim med Gösta Linderholm. Little did I know...

Det är dags för INSPELNING!


En ny låt på gång. William gav mig direkt kritik.
- Det här är inte Tistel! Tistel är dina djupa texter farsan! Vad är det här?

Ja, ni får väl höra och avgöra själva vid release...

En gång då Lotta och jag var i Söderköping kom vi över ett antal nothäften i en antikvitetsaffär. Vi fick dem för samma pris som de kostade på 50 - talet. Han som sålde dem tittade på priset som stod på häftena...
Vi fick väl 10 stycken för 20:-...

Jag tittar fortfarande efter nothäften som är gamla då de är fina att ha som tavlor tycker jag.

Mitt senaste fynd var på Loppmarknaden OLG i Grevinge. Nordsjællands största loppmarknad som egentligen inte är så speciell för det är ingen omsättning...
Men dessa hittade jag där.
Kanske byter jag ut någon befintlig?
De lever! Det är konst, musik och nostalgi!

Det som slår mig är att man lade ned så mycket arbete på dessa. De är ju bara nothäften. Man kunde lika gärna bara skriva titlarna på framsidan. Men tiderna ar annorlunda då. Man sålde en musikal eller större musikaliskt verk på detta sätt. En sorts reklam helt enkelt.

I övrigt går mina tankar till de tappra och utsatta i det neutrala landet Ukraina....

Inga kommentarer: